اغلب سؤالاتی در مورد EFTA ، EEA ، عضویت EFTA و Brexit پرسیده می شود
نوشته شده توسط : Mihayloo

AMarkets

انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA) یک سازمان بین دولتی است که در سال 1960 توسط کنوانسیون EFTA برای ارتقاء تجارت آزاد و ادغام اقتصادی بین کشورهای عضو خود (امروز ایسلند ، لیختن اشتاین ، نروژ و سوئیس) ، در اروپا و جهانی تأسیس شد.

EFTA ادغام سیاسی را پیش بینی نمی کند. این قانون را صادر نمی کند و اتحادیه گمرکی را ایجاد نمی کند.

اولین هدف EFTA آزاد کردن تجارت بین کشورهای عضو آن بود. در سال 1972 ، هر ایالت EFTA توافق نامه های تجارت آزاد دو جانبه (FTA) را با EEC مذاکره کرد. در حال حاضر ، کشورهای EFTA در کنار هم 29 FTA در حال لازم هستند یا در انتظار تصویب هستند که 40 کشور شریک در سراسر جهان (خارج از اروپا) را پوشش می دهد.

از سال 1994 ، دبیرخانه EFTA در مدیریت توافق نامه EEA به ایسلند ، لیختن اشتاین و نروژ کمک کرده است.

دبیرخانه EFTA در مدیریت توافق های دو جانبه بین سوئیس و اتحادیه اروپا دخیل نیست. از سال 2001 ، کنوانسیون EFTA به منظور تراز کردن محتوای خود با توافق نامه های دو جانبه سوئیس-اتحادیه اروپا و توافق نامه EEA به طور مداوم به روز شده است. به عنوان مثال ، مفاد حرکت آزاد افراد بین همه کشورهای EFTA را شامل می شود.

آیا کشورهای عضو EFTA نیز می توانند توافق نامه های تجارت آزاد دو جانبه را امضا کنند؟

بله ، کشورهای EFTA موظف به کنوانسیون EFTA نیستند که توافق نامه های تجاری ترجیحی را به عنوان یک گروه نتیجه بگیرند. آنها حق کامل را برای ورود به ترتیبات دو طرفه کشور ثانویه حفظ می کنند.

منطقه اقتصادی اروپا - EEA چیست؟

منطقه اقتصادی اروپا (EEA) توسط توافق نامه EEA تأسیس شد ، که در سال 1994 به مرحله اجرا رسید. هدف آن گسترش بازار داخلی اتحادیه اروپا به سه کشور شرکت کننده EFTA است که یک منطقه اقتصادی همگن اروپا را ایجاد می کند. این مبتنی بر قوانین مشترک و شرایط مساوی رقابت است و وسیله کافی برای اجرای در سطح قضایی را فراهم می کند. توافق نامه EEA حقوق و تعهدات برابر در بازار داخلی افراد و اپراتورهای اقتصادی در EEA را تضمین می کند. از اول فوریه ، EEA شامل 27* کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سه ایالت EEA EAFA - ایسلند ، لیختن اشتاین و نروژ است.

چه چیزی توسط توافق نامه EEA پوشش داده شده است؟

کلیه قوانین مربوط به بازار داخلی در توافق نامه EEA ادغام شده است به طوری که در کل EEA اعمال می شود. هسته اصلی این قوانین مربوط به حرکت آزاد کالا ، سرمایه ، خدمات و اشخاص در سراسر کشور 30* EEA است. علاوه بر این ، توافق نامه EEA مناطق افقی مانند سیاست های اجتماعی ، حفاظت از مصرف کننده ، محیط زیست ، قانون شرکت ، آمار ، گردشگری و فرهنگ را در بر می گیرد. به منظور اطمینان از شرایط مساوی رقابت در سراسر EEA ، توافق نامه EEA از رقابت و قوانین کمک های دولتی معاهدات اتحادیه اروپا آینه دارد. همچنین مشارکت در برنامه های اتحادیه اروپا مانند برنامه های تحقیق و آموزش را فراهم می کند.

چه چیزی تحت پوشش توافق نامه EEA قرار نمی گیرد؟

توافق نامه EEA سیاست های مشترک کشاورزی و شیلات اتحادیه اروپا را پوشش نمی دهد ، اگرچه حاوی مقررات مربوط به تجارت محصولات کشاورزی و ماهی است. این امر مستلزم اتحادیه گمرکی نیست ، و همچنین شامل یک سیاست تجاری مشترک ، سیاست مشترک خارجی و امنیتی ، عدالت و امور خانگی ، مالیات هماهنگ یا اتحادیه اقتصادی و پولی نمی شود.

شینگن بخشی از توافق نامه EEA نیست. با این حال ، همه چهار کشور EFTA از طریق توافق نامه های دو جانبه در شینگن و دوبلین شرکت می کنند. همه آنها مفاد کسب مربوطه را اعمال می کنند.

چگونه کشورهای EEA EAFA از نظر مالی به اتحادیه اروپا کمک می کنند؟

کمک های مالی کشورهای EEA EFTA به اتحادیه اروپا مربوط به توافق نامه EEA دو برابر است.

اول ، کشورهای EEA EAFA در کاهش نابرابری های اقتصادی و اجتماعی در EEA از طریق کمک های مالی EEA نقش دارند. در حال حاضر کشورهای ذینفع شامل بلغارستان ، کرواسی ، قبرس ، جمهوری چک ، استونی ، یونان ، مجارستان ، لتونی ، لیتوانی ، مالت ، لهستان ، پرتغال ، رومانی ، اسلواکی و اسلوونی هستند. علاوه بر کمک های مالی EEA ، نروژ از سال 2004 یک طرح موازی را تأمین کرده است - کمک های مالی نروژ. دوره بودجه شامل 2014-2021 دارای یک پاکت مالی تقریباً 400 میلیون یورو در سال است. این کمک ها توسط اتحادیه اروپا مدیریت نمی شوند بلکه توسط دفتر مکانیسم مالی EFTA با همکاری کشورهای ذینفع انجام می شود.

دوم ، کشورهای EEA EAFA به برنامه ها و آژانس های اتحادیه اروپا که بر اساس توافق نامه EEA در آنها شرکت می کنند ، کمک می کنند. این کمک ها به بودجه اتحادیه اروپا اضافه می شود و کل پاکت های مالی برنامه ها و آژانس های مورد نظر را افزایش می دهد. برای دوره بودجه چند ساله اتحادیه اروپا 2014-2020 ، کل سهم EEA EFTA در برنامه ها و آژانس های اتحادیه اروپا تقریباً 460 میلیون یورو در سال است.

عزیمت انگلستان از اتحادیه اروپا چگونه بر عضویت آن در EEA تأثیر خواهد گذاشت؟

انگلستان (انگلستان) پس از خروج از اتحادیه اروپا در 31 ژانویه 2020 ، به عنوان یک طرف پیمانکار در توافق نامه EEA متوقف شد. این از ساختار دو ستونی و ماده 126 توافق نامه EEA ناشی می شود ، که بیان می کند که توافق نامه EEA اعمال می شودبه قلمرو اتحادیه اروپا و سه کشور EEA EAFA. با این وجود ، در طول دوره انتقال ، انگلیس همچنان به عنوان یک کشور EEA رفتار می شود (به تصویر زیر مراجعه کنید).

دوره انتقال چیست و برای روابط انگلیس با کشورهای EEA EFTA چه معنی دارد؟

ماده 126 توافق نامه انصراف بین اتحادیه اروپا و انگلیس ، یک دوره انتقال را تا 31 دسامبر 2020 فراهم می کند. از ماده 129 توافق نامه برداشت نتیجه می گیرد که ، در طول دوره انتقال ، انگلیس به تعهدات ناشی از بین المللی محدود می شودموافقت نامه های اتحادیه اروپا ، از جمله توافق نامه EEA. کشورهای EEA EAFA موافقت کرده اند که در این دوره با انگلیس به عنوان یک کشور عضو اتحادیه اروپا رفتار کنند. بر این اساس ، حقوق و تعهدات مندرج در توافق نامه EEA تا 31 دسامبر 2020 بین انگلیس و ایالت های EEA EFTA اعمال می شود.

روابط تجاری انگلستان و EFTA پس از دوره انتقال چه خواهد بود؟

پس از پایان دوره انتقال ، انگلیس از نظر توافق نامه EEA کشور سوم خواهد بود. از آنجا که توافق نامه EEA یک سیاست تجاری مشترک یا تجارت را ایجاد نمی کند ، این بدان معنی است که روابط تجاری بین کشورهای EEA EFTA و انگلیس پس از دوره انتقال باید در مذاکرات بین کشورهای EEA EFTA و انگلیس توافق شود.

عزیمت انگلستان از اتحادیه اروپا بر EEA EFTA و شهروندان انگلستان که در حال حاضر در ایالت های EEA EFTA یا انگلستان ساکن هستند یا کار می کنند ، تأثیر خواهد گذاشت؟

ایالت های EEA EAFA و انگلیس در تاریخ 28 ژانویه 2020 توافق نامه جدایی را امضا کردند. توافق نامه جدایی بخش های مربوط به توافق نامه برداشت اتحادیه اروپا-UK را منعکس می کند و حقوق EEA EFTA و شهروندان انگلستان را که در حال حاضر ساکن یا کار در EEA هستند ، تضمین می کند. EFTA به ترتیب یا انگلیس به ترتیب. علاوه بر مقررات مربوط به حقوق شهروندان ، توافق نامه جدایی سایر مسائل جدایی را شامل می شود - مانند کالاهایی که قبل از پایان دوره انتقال ، IPR ، پلیس و همکاری های قضایی در حال انجام ، رویه های قضایی ، حفاظت از داده ها و تهیه عمومی - در بازار قرار می گیرند - ومقررات نهادی.

EFTA برای آماده سازی برای روابط تجاری آینده با انگلستان چه کاری انجام می دهد؟

کشورهای EFTA با هدف حفظ روابط تجاری با انگلیس در حد امکان ، درگیر فرآیندهای متعددی هستند.

دولت چهار ایالت EFTA ساختارهای داخلی خود را تنظیم کرده است که در آن کار نه تنها بر عواقب Brexit بلکه در ایجاد یک رابطه تجاری جدید با انگلیس متمرکز شده است. این شامل انتصاب هماهنگ کنندگان ملی در سطح مقامات ارشد و ایجاد گروه های کاری بین دپارتمانی است.

کشورهای EFTA به طور مرتب در شورای EFTA و در سطح وزیر و همچنین در جلسات اختصاصی هماهنگ کنندگان ملی در سطح مقامات ارشد مشورت می کنند.

به ویژه در بین سه کشور EEA EFTA در همه سطوح ، هم در جلسات منظم نهادهای رسمی مانند کمیته دائمی و بیشتر در تنظیمات اختصاصی موقت ، در سطح وزیر ، همکاری نزدیکی وجود دارد.

EFTA - گفتگوی انگلستان

تمام کشورهای EFTA با هدف حفظ روابط نزدیک اقتصادی و تجاری پس از ترک این کشور از اتحادیه اروپا ، درگیر گفتگوهای دو جانبه با انگلیس هستند. بحث و گفتگو با انگلیس در مورد پیامدهای خروج آن از اتحادیه اروپا برای روابط EEA EFTA-UK در نتیجه فوری همه پرسی Brexit آغاز شد.

سوئیس چندین دیالوگ را با انگلستان تنظیم کرد: (1) گفتگوی به اصطلاح استمرار که به موضوعات افقی می پردازد و پیشرفت در هر منطقه نظارت می کند ، و (2) دیالوگ های خاص در مناطقی که در حال حاضر تحت پوشش توافق نامه های سوئیس/اتحادیه اروپا قرار دارند.

جدا از دیالوگ ها و مذاکرات مختلف ، همچنین از سوی انگلیس برای کسب اطلاعات در مورد EFTA و EEA مورد توجه زیادی قرار گرفته است. پس از درخواست های انگلیس ، نمایندگان ایالت های EFTA و دبیرخانه با اعضای کمیته های مختلف مجلس عوام و مجلس اعیان و همچنین اسکاتلند ، ولز و ایرلند شمالی ملاقات کرده اند.

Efta - گفتگوی اتحادیه اروپا

گفتگوی نزدیک بین کشورهای EEA EFTA و اتحادیه اروپا در شورای EEA و کمیته مشترک EEA در مورد پیامدهای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برای توافق نامه EEA وجود دارد. کشورهای EEA EFTA همچنین با مؤسسات اتحادیه اروپا ، هم در سطح وزیران و هم در سطح مقامات و متخصصان ارشد ، تماس های دو جانبه نزدیک دارند.

سوئیس همچنین با اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به طور منظم صرافی دارد.

از آنجا که سوئیس یک کشور عضو EFTA است ، اما بخشی از EEA نیست ، روابط تجاری آینده بین سوئیس و انگلستان چه خواهد بود؟

سوئیس و انگلیس چندین توافق نامه را در مناطقی از جمله تجارت ، مهاجرت ، خدمات هوایی ، حمل و نقل جاده ای ، خدمات مالی و حقوق شهروندان به پایان رسانده و امضا کرده اند. این توافق نامه ها تا زمان مذاکره با FTA جدید و لازم الاجرا بودن انجام می شود. به دلیل مشارکت لیختن اشتاین در قلمرو گمرک سوئیس ، بخش هایی از این توافق نامه ها نیز به لیختن اشتاین گسترش یافته است.

کنوانسیون EFTA در مورد کشورهای عضو جدید چه می گوید؟

طبق ماده 56 کنوانسیون EFTA ، "هر کشوری ممکن است به کنوانسیون پیوسته باشد ، مشروط بر اینکه شورای EFTA تصمیم بگیرد که الحاق خود را با شرایط و ضوابط که ممکن است در این تصمیم تعیین شود ، تصویب کند."

شورای EFTA بالاترین هیئت مدیره EFTA است ، جایی که چهار کشور EFTA - ایسلند ، لیختن اشتاین ، نروژ و سوئیس - در سطح سفیران یا وزیر دیدار می کنند. هر کشور عضو نماینده است و تصمیمات با اجماع گرفته می شود.

اگر انگلستان برای پیوستن به EFTA درخواست می کرد ، دولت های EFTA چگونه پاسخ می دهند؟

دولت انگلستان به وضوح اعلام کرده است که قصد ندارد برای عضویت در EFTA درخواست کند. با این حال ، اگر انگلستان به دنبال پیوستن به EFTA مجدد بود ، کشورهای عضو EFTA با دقت درخواست را بررسی می کردند. درخواست عضویت در EFTA توسط شورای EFTA در نظر گرفته می شود ، جایی که تصمیمات با اجماع گرفته می شود. این به موقع نیست که نتیجه را به این نتیجه برساند که نتیجه آن خواهد بود زیرا EFTA برای بررسی همه گزینه ها برای محافظت از منافع کشورهای عضو خود باز است.

اگر انگلستان مجدداً به EFTA پیوست ، آیا به طور خودکار به توافق نامه EEA تبدیل می شد؟

به طور خودکار ، زیرا هر دولت EFTA به تنهایی تصمیم می گیرد که آیا این امر در توافق نامه EEA یا خیر. طبق ماده 128 توافق نامه EEA ، "هر کشور اروپایی عضو جامعه خواهد شد ، و کنفدراسیون سوئیس یا هر کشور اروپایی که عضو EFTA می شود ممکن است ، درخواست کند تا یک طرف در این توافق نامه شود. این درخواست خود را به شورای EEA می پردازد. "شورای EEA تصمیمات سیاسی را می گیرد که منجر به اصلاح توافق نامه EEA ، از جمله بزرگ شدن احتمالی EEA می شود. تصمیمات شورای EEA با اجماع بین همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از یک سو و سه ایالت EEA EFTA - ایسلند ، لیختن اشتاین و نروژ - گرفته می شود.

اگر انگلستان مجدداً به EFTA پیوست ، آیا این امر به توافق نامه های تجارت آزاد جهانی EFTA نیز می شد؟

هر کشوری که عضو EFTA شود ، وظیفه دارد طبق ماده 56 کنوانسیون EFTA ، طرفی برای شرکت در توافق نامه های تجارت آزاد موجود EFTA شود. الحاق یک کشور عضو جدید به FTA ما فقط با رضایت طرف مقابل یا طرفین توافق نامه قابل مذاکره است. تمام FTA های ما شامل مقرراتی هستند که الحاق را به FTA مورد نظر تنظیم می کنند و تصریح می کنند که شرایط و ضوابط باید توسط طرف محقق و همه احزاب موجود در FTA مورد توافق قرار گیرد.

اگر انگلستان دوباره به EFTA پیوست ، چگونه می تواند تأثیر بگذارد:

شیلات - کنوانسیون EFTA تجارت آزاد ماهی و سایر محصولات دریایی بین کشورهای عضو را تضمین می کند. بنابراین عضویت در انگلستان به معنای دسترسی بهتر به بازار در انگلستان برای این محصولات نسبت به کشورهای فعلی EFTA است.

کشاورزی - وقتی صحبت از کشاورزی می شود ، کنوانسیون EFTA تعهدات خاصی برای دسترسی به بازار در کشاورزی برای هر کشور عضو دارد. این موارد باید برای هر کشور عضو جدید به عنوان بخشی از روند الحاق مذاکره شود.

مهاجرت - کنوانسیون EFTA حرکت آزاد مردم بین کشورهای عضو را تضمین می کند. این امر همچنین در صورت عضویت در انگلستان در EFTA بین انگلیس و کشورهای فعلی EFTA اعمال می شود.

اگر انگلستان با اتحادیه اروپا در اتحادیه گمرکی باقی بماند ، آیا هنوز هم می تواند به EFTA بپیوندد؟

هنر56. 3 از کنوانسیون EFTA اظهار داشت که یک کشور جدید EFTA "برای تبدیل شدن به طرف توافق نامه های تجارت آزاد بین کشورهای عضو از یک سو و کشورهای سوم ، اتحادیه های کشورها یا سازمان های بین المللی از طرف دیگر درخواست می کند."به عنوان عضو اتحادیه گمرکی ، کشوری که به EFTA پیوست ، نتوانست این تعهد را رعایت کند. عضویت در EFTA مانع از ورود به آرایش با اتحادیه اروپا نمی شود. کشورهای موجود در EFTA از طریق ابزارهای مختلف ارتباط خود را با اتحادیه اروپا حاکم می کنند.

*ماده 126 توافق نامه انصراف بین اتحادیه اروپا و انگلیس ، دوره انتقال را تا 31 دسامبر 2020 فراهم می کند که به موجب آن انگلیس همچنان به عنوان یک کشور EEA رفتار خواهد شد.< Pan> هنر. 56. 3 از کنوانسیون EFTA اظهار داشت که یک کشور جدید EFTA "برای تبدیل شدن به طرف توافق نامه های تجارت آزاد بین کشورهای عضو از یک سو و کشورهای سوم ، اتحادیه های کشورها یا سازمان های بین المللی از طرف دیگر درخواست می کند."به عنوان عضو اتحادیه گمرکی ، کشوری که به EFTA پیوست ، نتوانست این تعهد را رعایت کند. عضویت در EFTA مانع از ورود به آرایش با اتحادیه اروپا نمی شود. کشورهای موجود در EFTA از طریق ابزارهای مختلف ارتباط خود را با اتحادیه اروپا حاکم می کنند.




:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: